Четвер, 21.11.2024, 22:04
Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід

БІБЛІОТЕКА Славутицького ЗЗСО №1

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Актуально [206]
Виставки [34]
Заходи [149]
Видавнича діяльність [25]
рекомендаційна бібліографія, пам'ятки, бюлетені нових надходжень, огляди літератури, тощо
Ми пишаємось [12]
Кінозал [13]
екранізація програмових творів
Наші партнери
Управління освіти і науки Славутицької міської ради Київської області
Славутицький ЗЗСО №1
Журнал "Шкільний бібліотечно-інформаційний центр"
Бібліотека ЗЗСО №3
Бібліотека ліцею "БезМеж"
Бібліотека ліцею
Форма входу
Календар
«  Липень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
е-підручники
Наше опитування
Чи може інформація із Internet замінити користування бібліотеками?
Всього відповідей: 41
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Архів записів
Головна » 2020 » Липень » 3 » Аналіз роботи шкільної бібліотеки
15:33
Аналіз роботи шкільної бібліотеки

 А Н А Л І З

роботи шкільної бібліотеки

Славутицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Славутицької міської ради Київської області

за 2019/2020 навчальний рік

Шкільна бібліотека є освітнім і культурнім центром закладу загальної середньої освіти, складовою освітнього процесу. Саме шкільна бібліотека покликана формувати інформаційну культуру учнів, вчителів і батьків, прищеплювати їм навички здобувати інформацію та генерувати нові знання.

У 2019/2020 навчальному році бібліотека працювала згідно з річним планом роботи, затвердженим директором школи Наталією Бардаковою. Роботу бібліотеки організовувала завідувач бібліотеки Ніна Ремез. Обслуговування користувачів на абонементі здійснювала Ніна Ремез, в читальній залі – бібліотекар Ніна Музич.

Бібліотека працювала з 8.30 до 17.00 щоденно, з двома вихідними днями (субота, неділя).

Відповідно до річного плану роботи діяльність бібліотеки була спрямована на:

  • комплектування, обробку та збереження основного бібліотечного фонду та фонду навчальної літератури;
  • організацію та ведення довідково-бібліографічного апарату бібліотеки;
  • ефективне обслуговування користувачів бібліотеки шляхом надання інформаційно-бібліографічної підтримки навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої, дозвіллєвої діяльності учнів; інформаційно-консультативного супроводу професійного зростання педагогічного колективу;
  • роботу щодо популяризації книги та бібліотеки, організацію учнівських конкурсів, акцій, оглядів-конкурсів;
  • формування інформаційно-бібліографічної культури, навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності особистості;
  • постійне підвищення професійного рівня працівників бібліотеки шляхом участі у загальноміських заходах та самоосвітній роботі.

Комплектування, обробка та збереження фондів

Рівень роботи бібліотеки повністю залежить від якості її фонду, від систематичного і оперативного його поповнення новими документами відповідно до запитів та інтересів користувачів.

Централізовано література надходила до бібліотеки від Сервісно-ресурсного центру. Поповнення основного  фонду бібліотеки відбувалось за рахунок  доброчинних акцій:

  • «Подаруй бібліотеці книгу»;
  • «Подаруй школі періодичне видання».

Для забезпечення обліку фонду ведеться відповідна документація: книги сумарного обліку фонду бібліотеки, інвентарні книги, книга обліку  видань тимчасового користування, папки актів надходжень, папки актів вибуття, реєстраційна картотека навчальної літератури, реєстраційна картотека періодичних видань, журнали обліку видань, прийнятих взамін загублених, формуляри користувачів,  формуляри класів. Записи в документах ведуться своєчасно й охайно.

До послуг користувачів бібліотека пропонує 43609 примірників книг. З них: основний книжковий фонд  налічує 24916 примірників, фонд підручників – 18693 примірники.

У 2019/2020 навчальному році  до бібліотеки надійшло 311 документів основного фонду, на суму 10468 грн. 69 коп. з них:

  • за рахунок коштів державного бюджету – 215 примірників на суму 6873грн. 28 коп.  
  • на благодійних засадах – 96 примірників документів тимчасового користування на суму 3595 грн. 68 коп.

У фонд навчальної літератури за рахунок коштів державного бюджету надійшло 1718 примірників книг на суму 78275 грн. 48 коп.

      На 2020 рік бібліотека передплатила 16 назв періодичних загально-педагогічних, фахових та науково-популярних  видань, на суму 6739 грн. 93 коп. з них:

  • за рахунок благодійних внесків на перше півріччя передплачено 4 назви на суму 857 грн. 50 коп.;
  • за рахунок коштів державного бюджету на наступні вісім місяців  року – 16 назв на суму 5882 грн. 43 коп.

         Розміщення книжкового фонду в бібліотеці здійснювалась згідно з таблицями УДК. Режим зберігання фонду дотримується. Всі видання технічно опрацьовані.

Протягом травня-червня 2020 року було проведено моніторинг забезпеченості освітнього процесу підручниками, проаналізовано забезпеченість учнів підручниками з кожного предмету, виявлено потребу у виданнях та наявність резервного фонду з урахуванням очікуваного контингенту на 2020/2021 навчальний рік. Результати інвентаризації  відображено на порталі ІСУО (Інформаційна система управління освітою).

Організація та ведення довідково-бібліографічного апарату бібліотеки

 Наявність ДБА в бібліотеці – обов’язкова умова для організації бібліотечної роботи. ДБА включає в себе систему каталогів та картотек, довідково-бібліографічний фонд, рекомендаційні списки літератури, бібліографічні посібники.

Система каталогів і картотек призначена для багатогранного розкриття всього фонду бібліотеки, його пропаганди. В шкільній бібліотеці ведуться  алфавітний, систематичний та краєзнавчий каталоги. Відбувається постійне їх редагування по мірі надходження та вибуття літератури.

Більш детально розкрити книжкові фонди допомагають картотеки. Їх особливість полягає в тому, що вони досить актуально відображають літературу за темами, окремими відділами, питаннями та проблемами. В картотеках зберігаються не лише відомості про книги, а й про окремі публікації із книг, газет та журналів. В нашій бібліотеці створені та постійно поповнюються: Систематична картотека статей; Картотека підручників; тематична картотека з питань педагогіки та інші.

Постійно здійснювалось інформаційне забезпечення педрад, психолого-педагогічних семінарів, круглих столів. Складались рекомендаційні списки літератури: «Педагогіка партнерства: новий формат батьківських зборів», «Шкільна освітня дипломатія», «Нова українська школа: інтеграція навчання», «Нова українська школа: загальні питання» та інші. Всього протягом року бібліотекарями було укладено 5 рекомендаційних списків літератури, а також виконано 61 бібліографічну довідку.

Бібліотечно-бібліографічне обслуговування користувачів бібліотеки

Провідним напрямком бібліографічної роботи бібліотеки було систематичне забезпечення бібліографічною інформацією користувачів. Безперервний облік даних про кількість та склад користувачів по групах, про обсяг виданих документів та розподіл їх за відділами бібліотечної класифікації вівся у  «Щоденниках роботи шкільної бібліотеки» (читальної зали та абонементу)

Аналіз основних цифрових показників зі «Щоденників роботи» показав:

  • кількість читачів бібліотеки 348 читачів, з них: на абонементі обслуговувалось всього – 348 користувачів; в читальній залі – 182 користувачі. Обслуговування надавалося різним категоріям користувачів.

На абонементі обслуговувалися:

155 користувачів – учні 2-4 класів (81% усіх учнів школи І ступеня)

85 користувачів – учні 5-9 класів (27% усіх учнів школи ІІ ступеня)

24 користувачі – учні 10-11 класів (29% усіх учнів школи ІІІ ступеня)

56 користувачів – вчителів та інших педагогічних працівників (100%)

28 користувачів – інші                        

Загальний відсоток охоплення бібліотечним обслуговуванням на абонементі  становить 59%.

У читальній залі обслуговувалися:

 102 користувачі – учні 2-4 класів (53% усіх учнів школи І ступеня)

 39 користувачів – учні 5-9 класів (12% усіх учнів школи ІІ ступеня)

 2 користувачі – учні 10-11 класів (2% усіх учнів школи ІІІ ступеня)

 38 користувачів - вчителі 68%)

Загальний відсоток охоплення бібліотечним обслуговуванням в читальній залі  становить 34%.

  • Загальна кількість відвідувань за рік становить 4554 рази, з них на абонементі – 3285 (72%), в читальній залі – 1269 (28%). Середня відвідуваність бібліотеки щодня становить 19 користувачів.

Аналіз показників відвідуваності шкільної бібліотеки різними групами користувачів свідчить про те, що найбільшу активність виявили учні 2-4 класів (67%), а також вчителі (84%). Порівняно з минулим роком показник відвідуваності бібліотеки учнями 5-9 класів збільшився на 6% і становить 19 %. Відвідуваність бібліотеки учнями 10-11 класів – 15%, що на 11 % більше ніж у минулому навчальному році.  Середня кількість відвідувань, яка припадає на одного читача за рік становить 9 разів.

  • Загальна кількість книговидач. У 2019/2020 навчальному році із фонду бібліотеки було видано 15611 примірників документів. Книговидача на абонементі складає – 5465 примірників (35%), в  читальній залі – 1398 примірників (9%), на абонементі навчальної літератури – 8748 примірників (56 %).

Аналіз книговидач показав, що найбільшим попитом користується література з літературознавства та художня  література – 27%, природнича література – 22%, література з історії та географії – 9%, педагогічна література – 3%, література з мистецтва та фізичної культури – 8%, технічна література – 13%, література з мовознавства – 18%

У бібліотеці активно використовуються енциклопедії, довідники, словники, мережа Інтернет. Наявність доступу до мережі Інтернет значно підвищує рівень бібліотечно-інформаційного забезпечення освітнього процесу.

Середня книговидача щодня становить 67 примірників: 61 примірник на абонементі та 6 примірників у читальній залі.

  • Кількісний показник обертаності бібліотечного фонду склав у звітному році 0,3 рази.
  • Книгозабезпеченість основного фонду (кількість книг на одного читача) складає 58 примірників.
  • Забезпеченість учнів школи підручниками з основних навчальних предметів в 2019/2020 навчальному році становила:

1-4 класи – 100%;

5-9 класи – 97%;

10-11 класи – 93%.

У цілому учні школи були забезпечені підручниками на 97%.

Робота щодо популяризації книги та бібліотеки; організації учнівських конкурсів, акцій, оглядів-конкурсів

Прагнучи розкрити та наблизити фонд до читача бібліотекарі постійно організовували книжкові виставки, бібліографічні огляди, тематичні полички, складали рекомендовані списки літератури. Безперервно діяв  цикл виставок-переглядів до знаменних та пам’ятних дат «Літературний календар».

У читальній залі протягом року було організовано 7 тематичних поличок та виставок літератури такі як: «Зірки олімпійського спорту  України», «Скарбниця мудрого Учителя», «Права та свободи дитини», «В єдності наша сила» та інші.  

На абонементі протягом року було організовано 15 тематичних поличок та виставок літератури: «Твій друг – книга », «Борись за все, що є живе», «Мово рідна, слово рідне!..», «Війна без пострілів», «Подаруй собі здоров’я» та інші.

Інформування не обмежується лише організацією виставок. Важливу педагогічну, просвітницьку та інформаційну функцію виконували он-лайн виставки літератури, плакати, списки літератури, буклети, дитячі відгуки про прочитані книжки, представлені на сайті шкільної бібліотеки. Дистанційна форма роботи з користувачами забезпечує оперативність та доступність бібліотечного обслуговування. 

Бібліотека робила усе можливе для інформаційного забезпечення безперервної освіти педагогічних кадрів. Бібліотекарі постійно здійснювали індивідуальне інформування вчителів за темами самоосвіти, проводили консультаційно-інформаційну роботу з методичними об’єднаннями вчителів-предметників, класних керівників.

У Всеукраїнський день бібліотек стартувала загальношкільна акція «Як живеш, підручнику?», у цей день читачі мали можливість показати свою творчість у бібліотеці «Читаємо. Малюємо. Граємо»

У жовтні в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек проходив Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек під гаслом «Бібліотека – Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня».  Основним завданням бібліотекарів протягом місяця було залучити якнайбільше школярів до бібліотеки, читання, роботи з книгою.

З учнями 2-х класів проведені бібліотечні заняття «Я буду читати, щоб багато знати». Дітям сподобалося у шкільній бібліотеці, вони взяли книжки для домашнього читання. Таким чином родина читачів поповнилася на 63 «читайлики».

У читальній залі бібліотеки учні 6-х класів брали участь у конкурсі «Цей дивний світ – бібліотека». Учні 5-х класів брали участь у квесті «Сторінками улюблених книг». Узагальнені матеріали місячника представлені для участі у міжнародному проекті «What People Are Doing for ISLM», презентують діяльність бібліотеки на сайті міжнародної асоціації шкільних бібліотек https://iasl-online.org/ISLM-2019-Projects.

Формування інформаційно-бібліографічної культури, навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності особистості

Пріоритетним завданням діяльності шкільної бібліотеки є формування інформаційної культури школяра, пропаганда бібліотечно-бібліографічних знань. Ці знання поширюються шляхом бесід, консультацій у фонді, біля каталогів  і картотек, а також шляхом проведення бібліотечних занять.

Розширити бібліотечно-інформаційні послуги дозволяє оперативне ведення веб-сайту шкільної бібліотеки, який є не лише її візитною карткою, а й потужнім інформаційно-освітнім ресурсом. Більшість традиційних бібліотечних продуктів представлені на сайті: списки літератури, каталоги та паспорти книжкових виставок, буклети, розробки бібліотечних заходів, онлайн-виставки літератури, плакати, дитячі відгуки про прочитані книжки тощо. За час роботи сайту його відвідало 23432 користувачі. Кількість переглядів публікацій сайту (51404 рази) свідчить про популярність та актуальність контенту. У звітному році на сайті зареєстровано 3593 відвідувачі та 8664 перегляди. Найбільшим попитом користуються списки літератури, віртуальні виставки, матеріали розділу «Наші користувачі». У зв’язку з епідеміологічною ситуацією, що склалася в Україні, запровадженням загальнонаціонального карантину та переходом на дистанційну форму освітньої діяльності спектр бібліотечних послуг широко надавався користувачам бібліотеки засобами веб-сайту та  електронної пошти. Дистанційна форма роботи з користувачами забезпечувала оперативність та доступність бібліотечного обслуговування.

Важливою ділянкою формування інформаційної культури школяра є пропаганда бережливого ставлення до книжки. Працівники бібліотеки здійснювали постійний контроль за дотримуванням правил користування бібліотекою, формували у читачів навички незалежних бібліотечних користувачів. Протягом року проводили перевірки «Як живеш, підручнику?». Результати перевірок висвітлювались в постійно діючому куточку «Інформація по бібліотеці».

Більшість вчителів – класних керівників відповідально віднеслись до таких перевірок. В цілому підручники збережено добре, силами учнів відремонтовано більшість підручників. Всього за звітний період було загублено (зіпсовано) 5 примірників, які замінено рівноцінними новими.

Підвищення професійного рівня працівників бібліотеки

У 2019/2020 навчальному році бібліотекарі закладів освіти, у рамках роботи Школи майстерності бібліотечного працівника, працювали над науково-методичною проблемою «Створення сприятливого інформаційно-комунікаційного середовища для успішного навчання і всебічного розвитку особистості». Завідувачем бібліотеки Ніною Ремез у співавторстві з методистом методцентру Яною Івановою проведено загальноміський практикум для педагогів з теми «Особливості складання бібліографічного опису друкованих та електронних джерел інформації згідно ДСТУ ГОСТ 7.1:2006».

У звітному році Ніна Ремез пройшла курси підвищення кваліфікації на базі Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського (свідоцтво 25 ПК 02139222/000813-20 від 28.02.2020), а також онлайн-курс «ВУМ: Бібліотека – відкритий публічний простір» (сертифікат №030181 від 18.05.2020).

Узагальнені матеріали з досвіду роботи бібліотекарів були представлені на виставці «Освіта Славутича – 2020» у номінації  «Бібліотечні та інформаційно-комунікаційні технології» (Ніна Мурзич, Ніна Ремез) та розділі  «Презентація» (Ніна Ремез).

Свідченням успішної професійної діяльності бібліотекарів у 2019/2020 навчальному році стали їх особисті досягнення і у фаховому конкурсі. Ніна Ремез стала переможцем І (міського) та лауреатом  ІІ (обласного) етапів Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека – 2020» в номінації «Модель бібліотеки Нової української школи».

Основні завдання на наступний навчальний рік

Аналіз роботи за рік показав, що бібліотека закладу на належному рівні здійснювала всебічну інформаційну підтримку освітнього процесу в школі. Бібліотекарі є активними, творчими особистостями, що постійно підвищують свій професійний рівень.

У новому навчальному році  бібліотека  буде активно брати участь у освітньому процесі школи, як інформаційний структурний підрозділ.  Робота буде спрямована на:

  • збереження та поповнення бібліотечного фонду;
  • задоволення інформаційних потреб користувачів;
  • інформаційно-бібліографічну підтримку освітньої, творчо-пізнавальної, самоосвітньої діяльності учнів та вчителів;
  • формування інформаційної культури, популяризацію бібліотечно-бібліографічних знань;
  • роботу щодо популяризації книги;
  • роботу з учнями щодо участі у Всеукраїнських конкурсах дитячого читання;
  • здійснення творчої співпраці бібліотеки, учнівського та педагогічного колективів, батьківської громади, спонсорів;
  • придбання необхідного технічного обладнання (каталожні та книжкові роздільники, каталожні картки, БФП).

Завідувач бібліотеки                                             Ніна РЕМЕЗ

Категорія: Актуально | Переглядів: 2282 | Додав: Бібліотека_ЗОШ№1 | Теги: аналіз роботи | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]