А Н А Л І З
роботи шкільної бібліотеки
Славутицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Славутицької міської ради Київської області
за 2014-2015 навчальний рік
Шкільна бібліотека є освітнім і культурнім центром загальноосвітнього навчального закладу, складовою навчально-виховного процесу. Саме шкільна бібліотека покликана формувати інформаційну культуру учнів, вчителів і батьків, прищеплювати їм навички здобувати інформацію та генерувати нові знання.
У 2014-2015 навчальному році бібліотека працювала згідно з річним планом роботи, затвердженим директором школи Швець Н.П. Роботу бібліотеки організовувала завідувач бібліотеки Ремез Н.П. Обслуговування користувачів на абонементі здійснювала Ремез Н.П., в читальній залі – бібліотекар Мурзич Н.М.
Бібліотека працювала з 8.30 до 17.00 щоденно, з двома вихідними днями (субота, неділя).
Відповідно до річного плану роботи діяльність бібліотеки була спрямована на:
- комплектування, обробку та збереження основного бібліотечного фонду та фонду навчальної літератури;
- організацію та ведення довідково-бібліографічного апарату бібліотеки;
- ефективне обслуговування користувачів бібліотеки шляхом надання інформаційно-бібліографічної підтримки навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої, дозвіллєвої діяльності учнів; інформаційно-консультативного супроводу професійного зростання педагогічного колективу;
- роботу щодо популяризації книги та бібліотеки, організації конкурсів дитячого читання, акцій, оглядів-конкурсів;
- формування інформаційно-бібліографічної культури, навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності особистості;
- постійне підвищення професійного рівня працівників бібліотеки шляхом участі у загальноміських методичних заходах та самоосвітній роботі.
Комплектування, обробка та збереження фондів
Рівень роботи бібліотеки повністю залежить від якості її фонду, від систематичного і оперативного його поповнення новими документами, відповідно до запитів та інтересів користувачів.
Централізовано література надходила до бібліотеки від Сервісно-ресурсного центру, в основному це були підручники, тому одним із засобів поповнення фонду були доброчинні акції до святкування Всеукраїнського дня бібліотек:
- «Подаруй бібліотеці книгу»;
- «Подаруй школі періодичне видання».
Для забезпечення обліку фонду ведеться відповідна документація: книги сумарного обліку фонду бібліотеки, інвентарні книги, книга обліку видань тимчасового користування, папки актів надходжень, папки актів вибуття, реєстраційна картотека навчальної літератури, реєстраційна картотека періодичних видань, журнали обліку видань, прийнятих взамін загублених, формуляри користувачів, формуляри класів. Записи в документах ведуться своєчасно й охайно.
До послуг користувачів бібліотека пропонує 50481 примірників книг. З них: основний книжковий фонд налічує 25040 примірників, фонд підручників – 25441 примірник.
У 2014-2015 н.р. значно покращився стан надходження документів основного фонду та періодичних видань. До основного фонду бібліотеки надійшов 201 документ, на суму 4297,00 з них:
- за кошти державного бюджету – 54 примірники, на суму 2593,00 грн.;
- на благодійних засадах – 147 примірників, на суму 1704,00 грн.;
У фонд навчальної літератури за звітний період надійшло 1385 примірників книг, на суму 26383,00 з них:
- за рахунок коштів державного бюджету – 1377 примірників, на суму 26287,00 грн.;
- інші джерела – 8 примірників, на суму 96,00 грн.
За рахунок благодійних внесків на суму 6735,01 грн. для бібліотеки було передплачено 33 назви періодичних загально-педагогічних, фахових та науково-популярних видань.
Розстановка книжкового фонду в бібліотеці здійснювалась згідно з таблицями ББК. Режим зберігання фонду дотримується. Всі видання технічно опрацьовані.
Протягом квітня-травня 2015 року було проведено моніторинг забезпеченості навчально-виховного процесу підручниками, проаналізовано забезпеченість учнів підручниками з кожного предмету, виявлено потребу у виданнях та наявність резервного фонду з урахуванням очікуваного контингенту на 2015-2016 н.р.
Протягом року створено електронну базу даних основного фонду бібліотеки. Виявлено та вилучено з фонду фізично-зношену, застарілу та літературу тимчасового користування.
Організація та ведення довідково-бібліографічного апарату бібліотеки
Наявність ДБА в бібліотеці – обов’язкова умова для організації бібліотечної роботи. ДБА включає в себе систему каталогів та картотек, довідково-бібліографічний фонд, рекомендаційні списки літератури, бібліографічні посібники.
Система каталогів і картотек призначена для багатогранного розкриття всього фонду бібліотеки, його пропаганди. В шкільній бібліотеці ведуться алфавітний, систематичний та краєзнавчий каталоги. Відбувається постійне їх редагування по мірі надходження та вибуття літератури.
Більш детально розкрити книжкові фонди допомагають картотеки. Їх особливість полягає в тому, що вони досить актуально відображають літературу за темами, окремими відділами, питаннями та проблемами. В картотеках зберігаються не лише відомості про книги, а й про окремі публікації із книг, газет та журналів. В нашій бібліотеці створені та постійно поповнюються: Систематична картотека статей; Картотека підручників; Картотека на допомогу шкільному бібліотекарю; тематична картотека з питань педагогіки та інші.
Постійно здійснювалось інформаційне забезпечення педрад, психолого-педагогічних семінарів, круглих столів. Складались рекомендаційні списки літератури: «Інтерактивні технології – шлях до формування творчої особистості учня», «Роль класного керівника та вчителя переметника у формуванні успішності учнів», «Педагогічне спілкування, як умова успішного навчально-виховного процесу», «Використання сучасних ефективних форм і методів у практиці роботи класного керівна» та інші. Всього протягом року бібліотекарями було укладено 8 рекомендаційних списків літератури, а також виконано 137 бібліографічних довідок.
Бібліотечно-бібліографічне обслуговування користувачів бібліотеки
Бібліотечно-бібліографічне обслуговування здійснювалося відповідно до «Положенням про бібліотеку середнього загальноосвітнього навчального закладу». Провідним напрямком бібліографічної роботи бібліотеки було систематичне забезпечення бібліографічною інформацією користувачів. Безперервний облік даних про кількість та склад користувачів по групах, про обсяг виданих документів та розподіл їх за відділами бібліотечної класифікації вівся у «Щоденниках роботи шкільної бібліотеки» (читальної зали та абонементу)
Аналіз основних цифрових показників зі «Щоденників роботи» показав:
1. Кількість читачів бібліотеки – 470, з них: на абонементі обслуговувалось всього – 470 користувачів; в читальній залі – 308 користувачів. Обслуговування надавалося різним категоріям користувачів.
На абонементі обслуговувалися:
177 користувачів – учні 2-4 класів (74% усіх учнів школи І ступеня)
149 користувачів – учні 5-9 класів (49% усіх учнів школи ІІ ступеня)
65 користувачів – учні 10-11 класів (59% усіх учнів школи ІІІ ступеня)
68 користувачів – вчителі (100%)
11 користувачів – працівники школи.
Загальний відсоток охоплення бібліотечним обслуговуванням на абонементі по закладу становить 71%.
В читальній залі обслуговувалися:
166 користувачів – учні 2-4 класів (69% усіх учнів школи І ступеня)
93 користувачі – учні 5-9 класів (30% усіх учнів школи ІІ ступеня)
8 користувачів – учні 10-11 класів (7% усіх учнів школи ІІІ ступеня)
53 користувачі – вчителі (78%)
9 користувачів – працівники школи.
Загальний відсоток охоплення бібліотечним обслуговуванням в читальній залі по закладу становить 46 %.
2. Загальна кількість відвідувань за рік становить 4660 разів, з них на абонементі – 2660 (57%), в читальній залі – 2000 (43%). Середня відвідуваність бібліотеки щодня становить 15 користувачів на абонементі та 12 користувачів у читальній залі.
Аналіз показників відвідуваності шкільної бібліотеки різними групами користувачів свідчить про те, що найбільшу активність виявили учні 2-4 класів (44%), а також вчителі (22%). Порівняно з минулим роком показник відвідуваності бібліотеки учнями 5-9 класів зменшився на 4% і становить 24%. Відвідуваність бібліотеки учнями 10-11 класів становить лише 8%, проте показник збільшився на 3% у порівнянні зі минулим роком. Середня кількість відвідувань, яка припадає на одного читача за рік становить 10 разів.
3. Загальна кількість книговидач. У 2014-2015 навчальному році із фонду бібліотеки було видано 16160 примірників документів. Книговидача на абонементі складає – 2059 примірників (13%), в читальній залі – 2586 примірників (16%), на абонементі навчальної літератури – 11515 примірників (71%).
Аналіз книговидач показав, що найбільшим попитом користується література з мовознавства та літературознавства – 33%, природнича література – 25%, художні твори – 12%, педагогічна література – 6%, суспільно-політична література – 10%, література з мистецтва та фізичної культури – 7%, технічна література – 6%, довідкова – 1%.
У бібліотеці активно використовуються енциклопедії, довідники, словники, бібліографічні посібники, мережа Інтернет. Наявність доступу до мережі Інтернет значно підвищує рівень бібліотечно-інформаційного забезпечення навчально-виховного процесу.
Середня книговидача щодня становить 93 промірники документів.
4. Кількісний показник обертаності бібліотечного фонду склав у звітному році 0,3 рази.
5. Книгозабезпеченість основного фонду (кількість книг на одного читача) складає 53 примірники.
Забезпеченість учнів школи підручниками з основних навчальних предметів в 2013-2014 навчальному році становила:
1-4 класи – 100%;
5-9 класи – 95%;
10-11 класи – 90%.
У цілому учні школи були забезпечені підручниками на 95%.
Учні початкової школи забезпечені на 100%. Учні 5-9 класів підручниками з основних предметів забезпечені на 100%. Проблемним є забезпечення наступних предметів: «Музика», «Образотворче мистецтво», «Фізична культура», «Трудове навчання», «Русский язык», які надійшли з Сервісно-ресурсного центру частково.
Паралель 10-11 класів забезпечена на 90%. Підручниками «Англійська мова», «Захист Вітчизни», «Художня культура», учні 10 класів у звітному році були незабезпечені, або забезпечені частково.
Вищезазначені показники зменшують відсоток забезпечення в цілому.
Робота щодо популяризації книги та бібліотеки; організації конкурсів дитячого читання, акцій, оглядів-конкурсів
Прагнучи розкрити та наблизити фонд до читача, бібліотекарі постійно організовували книжкові виставки, бібліографічні огляди, тематичні полички, складали рекомендовані списки літератури. Безперервно діяв цикл виставок-переглядів до знаменних та пам’ятних дат «Літературний календар».
У читальній залі протягом року було організовано 11 тематичних поличок та виставок літератури: «Готуємось до нового навчального року», «Україна – єдина країна», «Для вас, вчителі», «Терновий вінок Чорнобиля» та інші.
На абонементі протягом року було організовано 12 тематичних поличок та виставок літератури: «Сучасна книга – сучасним дітям», «Мови нашої слова – наша музика жива», «Подаруй собі здоров’я», «Соборність України потрібна як ніколи», «На світі тисячі професій, одна із них – твоя» та інші.
Інформування не обмежувалось лише організацією традиційних виставок. Важливу педагогічну, просвітницьку та інформаційну функцію виконували он-лайн виставки літератури, плакати, списки літератури, буклети, дитячі відгуки про прочитані книжки, представлені на сайті шкільної бібліотеки. Дистанційна форма роботи з користувачами забезпечує оперативність та доступність бібліотечного обслуговування.
Бібліотека робила усе можливе для інформаційного забезпечення безперервної освіти педагогічних кадрів. Бібліотекарі постійно здійснювали індивідуальне інформування вчителів за темами самоосвіти, проводили консультаційно-інформаційну роботу з методичними об’єднаннями вчителів-предметників, класних керівників.
Формуванню позитивного іміджу бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу, вихованню справжніх читачів, духовному збагаченню учнівської молоді сприяли заходи Всеукраїнського дня бібліотек та Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек.
У Всеукраїнський день бібліотек стартували загальношкільні акції «Живи, книго!», «Подаруй бібліотеці книгу», «Подаруй школі періодичне видання». Бібліотекарями була проведена бібліогра «Усе про книгу та бібліотеку». Діти молодших класів подарували бібліотекарям малюнки «Я у бібліотеці» та закладки-саморобки для книжок.
Вперше в Україні стартував Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек «Шкільна бібліотека – стратегічний партнер освіти». Протягом місячника у шкільній бібліотеці були оформлені виставки літератури: «Для вас, вчителі», «Відлуння війни у поезії», «Де козак – там і слава, і воля…». Проведені огляди літератури: «Сучасна книжка – сучасним дітям», «Про все цікаве на планеті читай в журналі та газеті». Учні 6-8 класів брали участь у конкурсі на створення буктрейлерів – коротких рекламних відеороликів, що у довільній формі розповідають про книжку. Кращий буктрейлер «Роксолана» від учениць 9-Б класу Цулун Ю. та Цехмистер І. презентовано на сайті шкільної бібліотеки.
Привернути увагу дітей до шкільної бібліотеки; допомогти зрозуміти значення книги у житті кожного; сприяти розвитку допитливості; пробуджувати бажання читати; виховувати любов та бережливе ставлення до книжок – саме це ставили на меті шкільні бібліотекарі, проводячи бібліотечні заняття для учнів 2-х класів «Здрастуй, шкільна бібліотеко!». Шістдесят шість маленьких «читайликів» поповнили сім’ю читачів шкільної бібліотеки, взявши перші бібліотечні книжки для читання вдома. Для маленьких читачів була оформлена книжкова виставка «Твій друг – книга».
Місячник шкільних бібліотек у бібліотеці ЗОШ №1 був насиченим, змістовним та цікавим. Кожен відвідувач усвідомив, що без шкільної бібліотеки школа існувати не може, тому що бібліотека – вісь навколо якої обертається увесь навчально-виховний процес.
Третій рік поспіль наша бібліотека брала участь у Міжнародному проекті Міжнародної асоціації шкільних бібліотек «Розкажіть як ви святкуєте Міжнародний місячник шкільних бібліотек 2014». Матеріали з досвіду роботи бібліотеки закладу представляють Україну та наше місто на сторінках сайту Міжнародної Асоціації шкільних бібліотек за доменною адресою: http://iasl-online.mlanet.org/page-1863082#ukraine.
У вересні 2014 року переможці міського етапу конкурсу «Книгоманія – 2014»: Куліш Софія та Цулун Юліана, стали переможцями Всеукраїнського етапу конкурсу, отримали цінні подарунки та головний приз – путівки на Фестиваль дитячого читання «Книгоманія» у Львові.
Крім того у звітному році було проведено ряд тематичних заходів для учнів школи, а саме: презентації книг «Великий казкар світу Г.К. Андерсен», «Хочеш бути здоровим – будь»; година спілкування до річниці від Дня народження А.Ф. Луценка; літературна вікторина «Герої книжок запрошують» та інші.
Формування інформаційно-бібліографічної культури, навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності особистості
Пріоритетним завданням діяльності шкільної бібліотеки є формування інформаційної культури школяра, пропаганда бібліотечно-бібліографічних знань. Ці знання поширюються шляхом бесід, консультацій у фонді, біля каталогів і картотек, а також шляхом проведення бібліотечних занять.
Протягом навчального року бібліотекарі проводили бібліотечні заняття з тем: «Алфавітний та систематичний каталоги», «Довідковий апарат книжки», «Знайомство з картотекою та найпростішою карткою каталогу», «Знайомство з бібліотекою, її фондом та відділами», «Здрастуй, шкільна бібліотеко!» та інші, а також 4 екскурсії у бібліотеці для учнів 1-х класів.
Розширити бібліотечно-інформаційні послуги дозволяє оперативне ведення веб-сайту шкільної бібліотеки, який є не лише її візитною карткою, а й потужнім інформаційно-освітнім ресурсом. Більшість традиційних бібліотечних продуктів представлені на сайті (списки літератури, каталоги та паспорти книжкових виставок, буклети, розробки бібліотечних заходів тощо. За час роботи сайту його відвідало 16972 користувачі, у звітному році – 6271 користувач. Окремі матеріали переглядалися більше як 800 разів, що свідчить про популярність та актуальність контенту. Найбільшим попитом користуються списки літератури, віртуальні виставки та матеріали розділу «Наші користувачі».
Важливою ділянкою формування інформаційної культури школяра є пропаганда бережливого ставлення до книжки. Працівники бібліотеки здійснювали постійний контроль за дотримуванням правил користування бібліотекою, формували у читачів навички незалежних бібліотечних користувачів. Протягом року проводили рейди-перевірки «Як живеш, підручнику?». Результати перевірок висвітлювались в постійно діючому куточку «Інформація по бібліотеці».
Більшість вчителів – класних керівників відповідально віднеслись до збереження навчальної літератури. В цілому підручники збережено добре, силами учнів відремонтовано більшість книжок. Всього за звітний період було загублено 5 примірників, зіпсовано 3 нових підручники для учнів 2, 5 класів, які замінено новими.
Бібліотекарі вдало організовують роботу з читацьким активом бібліотеки та використовують цікаві форми роботи, щодо вибору книжки у бібліотеці, розробляють нетрадиційні книжкові виставки та експозиції. Це дозволяє більш ефективно залучати до читання різні вікові групи читачів. Протягом навчального року активом бібліотеки було відремонтовано 60 книжок.
Підвищення професійного рівня працівників бібліотеки
Бібліотекарі були активними учасниками усіх загальноміських заходів, засідань методичного об’єднання шкільних бібліотекарів та занять школи майстерності бібліотечного працівника, а саме: установчого міського методичного об’єднання бібліотекарів навчальних закладів (в рамках серпневої конференції педпрацівників); тренінгового заняття «Тайм-менеджмент як фактор особистісної ефективності»; майстер-класу «Інформаційні жанри бібліотечної журналістики: особливості і структура»; бібліотечного консиліуму «Норми часу на основні процеси бібліотечної роботи»; заключного засідання міського методичного об’єднання. Загальноміський бібліотечний консиліум організовано та проведено завідувачем бібліотеки Ремез Н.П. на базі шкільної бібліотеки.
Міським методичним центром, для педагогічних працівників міста, було проведено практикум з теми «Особливості складання бібліографічного опису друкованих та електронних джерел інформації згідно ДСТУ ГОСТ 7.1:2006». Завідувач бібліотеки Ремез Н.П. була співавтором практикуму та провела захід на локальному рівні у школі для вчителів, що атестуються. Опис досвіду роботи Іванової Я.Є. та Ремез Н.П. з теми було представлено на виставці передового педагогічного досвіду «Освіта Славутича 2015» та відзначено дипломом «І ступеня».
Окрім цього, науково-методична розробка «Особливості складання бібліографічного опису друкованих та електронних джерел інформації згідно ДСТУ ГОСТ 7.1:2006» опублікована у періодичному друкованому виданні (журналі) «Шкільна електронна бібліотека «ШБІЦ-інфо» у №3/2015 та №4/2015.
У лютому-березні 2015 року Ремез Н.П. пройшла курси підвищення кваліфікації у КОІПОПК.
Основні завдання на наступний навчальний рік
Аналіз роботи за рік показав, що бібліотека закладу на належному рівні здійснювала всебічну інформаційну підтримку навчально-виховного процесу в школі. Бібліотекарі є активними, творчими особистостями, що постійно підвищують свій професійний рівень.
У новому навчальному році бібліотека буде активно брати участь у навчально-виховному процесі школи, як інформаційний структурний підрозділ. Робота буде спрямована на:
- збереження та поповнення бібліотечного фонду;
- задоволення інформаційних потреб користувачів;
- інформаційно-бібліографічну підтримку навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої діяльності учнів та вчителів;
- формування інформаційної культури, популяризацію бібліотечно-бібліографічних знань;
- роботу щодо популяризації книги;
- роботу з учнями щодо участі у конкурсах дитячого читання;
- здійснення творчої співпраці бібліотеки, учнівського та педагогічного колективів, батьківської громади, спонсорів;
- придбання необхідного технічного обладнання (каталожна шафа, каталожні та книжкові роздільники, каталожні картки, БФП).
Завідувач бібліотеки Н.П. Ремез |